Vår anbefaling: IMAP
Vi anbefaler deg å bruke IMAP. Bruker du IMAP, finner du alltid din epost tilgjengelig via WebMail. Ønsker du å ha mail på flere enheter? (PC/Mac, tablet, mobil) Bruk IMAP.
Men hva er IMAP? :)
IMAP er en av flere protokoller som kan brukes for e-post. (en annen internet-protokoll du bruker mye er HyperText Transfer Protocol (Secure) - http eller https - når du ser på en nettside)
POP3
Ikke anbefalt. Ble mye brukt tidligere, når man bare hadde en enhet å lese mail på.
Når du bruker POP3, lagres meldingene dine på vår epost-server etterhvert som de kommer inn. Men når du leser e-posten, henter enheten din e-posten og lagrer lokalt, og sletter e-posten fra vår server.
IMAP
IMAP, eller Internet Message Access Protocol, er et nyere alternativ for å lese epost.
Når du bruker IMAP lagres fortsatt meldingene dine på vår epost-server etterhvert som de kommer inn, men mail-programmet ditt laster bare ned en kopi av meldingene dine når du sjekker mail.
Meldingene blir ikke slettet fra vår server før du velger å slette de i ditt epostprogram (f.eks. Outlook).
iPhone og iPad støtter IMAP.
Som alle nye mobiler støtter også iPhone og iPad IMAP.
Slik setter du opp IMAP på din iPhone/iPad
- På iPhone, velg Settings.
- Velg E-post, Kontakter, Kalender.
- Velg Legg til konto.
- Velg Annen.
- velg Add Mail Account.
- Fullfør Navn, Adresse (e-post adresse), passord og beskrivelse feltene.
- Klikk Neste.
- Sjekk at IMAP er valgt.
- Skriv inn informasjon om innkommende e-post tjener:
- Vertsnavn er mail.dittweb.no
- Brukernavn er din hele e-post adresse
- Passord er passordet du har fått oppgitt (eller bedt oss om å sette for deg)
- Skriv inn informasjon om utgående e-post tjener:
- Vertsnavn er mail.dittweb.no
- Brukernavn er din fulle e-post adresse
- Passord er passordet du har fått oppgitt (eller bedt oss om å sette for deg)
- Klikk Neste
- Telefonen vil prøve å bekrefte tjeneridentiteten. Hvis du får en melding om at telefonen ikke kan bekrefte tjeneridentiteten, klikk "Detaljer". (Hvis du får en SSL-feil - se trinn 15).
- Velg "Trust" eller "Stol på" for å bekrefte tjeneren.
- Klikk Lagre (gå til trinn 19).
- Kontoen vil prøve å hente inn standardinnstillinger fra tjeneren og så kommer meldingen "Kan ikke koble til med SSL. Vil du prøve å sette opp kontoen uten SSL?" Vær tålmodin mens innstillingene prøver å koble seg til tjeneren. Du kan trykke "Ja" her.
- Klikk Ja
- Klikk Lagre.
- Nå kan du få en melding som sier det er mulig at du ikke får sendt eller mottatt e-post med denne kontoen. Er du sikker på at du vil lagre?, klikk Lagre
- Klikk kontoen du netteop laget
- Skroll ned og klikk SMTP knappen.
- Velg tjeneren du nettop la til /se trinn 9.
- Velg "AV" for å bruke SSL (om dette er et problem).
- Select Authentication and change it to Password.
- Tjener portnummer bør være 587 (bruk Port 25 om nødvendig).
- Velg Ferdig øverst i bildet (telefonen vil prøve å verifisere innstillingene)
- Velg Konto øverst i bildet for å gå tilbake.
- Velg Avansert (i bunnen av bildet).
- Skroll ned til Innkommende innstillinger.
- Velg AV for SSL (om nødvendig)
- Velg "Autentisering" og bruk Passord.
- Velg 143 for Tjener Port.
- Velg Konto for å gå tilbake.
- Velg Ferdig for å gå tilbake (telefonen vil verifisere innstillingene).
- Velg Hjem knappen
- Velg Mail Appen for å sjekke at alt er i orden.