Konfigurer IMAP for iPhone eller iPad



Vår anbefaling: IMAP

Vi anbefaler deg å bruke IMAP. Bruker du IMAP, finner du alltid din epost tilgjengelig via WebMail. Ønsker du å ha mail på flere enheter? (PC/Mac, tablet, mobil) Bruk IMAP.

Men hva er IMAP? :)

IMAP er en av flere protokoller som kan brukes for e-post.  (en annen internet-protokoll du bruker mye er HyperText Transfer Protocol (Secure) - http eller https - når du ser på en nettside)

POP3

Ikke anbefalt.  Ble mye brukt tidligere, når man bare hadde en enhet å lese mail på.
Når du bruker POP3, lagres meldingene dine på vår epost-server etterhvert som de kommer inn.  Men når du leser e-posten, henter enheten din e-posten og lagrer lokalt, og sletter e-posten fra vår server.

IMAP

IMAP, eller Internet Message Access Protocol, er et nyere alternativ for å lese epost.
Når du bruker IMAP lagres fortsatt meldingene dine på vår epost-server etterhvert som de kommer inn, men mail-programmet ditt laster bare ned en kopi av meldingene dine når du sjekker mail.
Meldingene blir ikke slettet fra vår server før du velger å slette de i ditt epostprogram (f.eks. Outlook).

iPhone og iPad støtter IMAP.

Som alle nye mobiler støtter også iPhone og iPad IMAP.

Slik setter du opp IMAP på din iPhone/iPad

  1. På  iPhone, velg Settings.
  2. Velg E-post, Kontakter, Kalender.
  3. Velg Legg til konto.
  4. Velg Annen.
  5. velg Add Mail Account.
  6. Fullfør Navn, Adresse (e-post adresse), passord og beskrivelse feltene.
  7. Klikk Neste.
  8. Sjekk at IMAP er valgt.
  9. Skriv inn informasjon om innkommende e-post tjener:
    • Vertsnavn er mail.dittweb.no
    • Brukernavn er din hele e-post adresse
    • Passord er passordet du har fått oppgitt (eller bedt oss om å sette for deg)
  10. Skriv inn informasjon om utgående e-post tjener:
    • Vertsnavn er mail.dittweb.no
    • Brukernavn  er din fulle e-post adresse
    • Passord er passordet du har fått oppgitt (eller bedt oss om å sette for deg)
  11. Klikk Neste
  12. Telefonen vil prøve å bekrefte tjeneridentiteten.  Hvis du får en melding om at telefonen ikke kan bekrefte tjeneridentiteten, klikk "Detaljer". (Hvis du får en SSL-feil - se trinn 15).
  13. Velg "Trust" eller "Stol på" for å bekrefte tjeneren.
  14. Klikk Lagre (gå til trinn 19).

  15. Kontoen vil prøve å hente inn standardinnstillinger fra tjeneren og så kommer meldingen "Kan ikke koble til med SSL. Vil du prøve å sette opp kontoen uten SSL?" Vær tålmodin mens innstillingene prøver å koble seg til tjeneren. Du kan trykke "Ja" her.
  16. Klikk Ja
  17. Klikk Lagre.
  18. Nå kan du få en melding som sier  det er mulig at du ikke får sendt eller mottatt e-post med denne kontoen. Er du sikker på at du vil lagre?, klikk Lagre
  19. Klikk kontoen du netteop laget
  20. Skroll ned og klikk  SMTP knappen.
  21. Velg tjeneren du nettop la til /se  trinn 9.
  22. Velg "AV" for å bruke SSL (om dette er et problem).
  23. Select Authentication and change it to Password.
  24. Tjener portnummer bør være 587 (bruk Port 25 om nødvendig).
  25. Velg Ferdig øverst i bildet (telefonen vil prøve å verifisere innstillingene)
  26. Velg  Konto øverst i bildet for å gå tilbake.
  27. Velg Avansert (i bunnen av bildet).
  28. Skroll ned til  Innkommende innstillinger.
  29. Velg AV for SSL (om nødvendig)
  30. Velg "Autentisering" og bruk  Passord.
  31. Velg 143 for Tjener Port.
  32. Velg Konto for å gå tilbake.
  33. Velg Ferdig  for å gå tilbake (telefonen vil verifisere innstillingene).
  34. Velg  Hjem knappen
  35. Velg Mail Appen for å sjekke at alt er i orden.